Alkuperäinen kolmen suuren halituskoalitio omasi muassaan mahdollisuuden uudistaa kielipolitiikkaa. Tähän tarkoitukseen syntyi lähtökohtaisesti kyseenalaisena kompromissina alueellinen kielikokeilu, joka oli silti jotain valoa syväjäässä olleelle kielipolitiikalle. Kielikokeilu ei ole oikeastaan edennyt toteutukseen ja tuskin eteneekään. OAJ otti kokeiluun kielteisen kannan perusteinaan mm.
Nuorisoyhdistyksen Kun kyl ja Udmurt Keneshin toimeenpanevan komitean vetoomus
Hyvät udmurtit!
Pyydämme teitä kannattamaan Udmurt Keneshin ehdotusta udmurtin kielen lisäämisestä koulujen pakollisten oppiaineiden joukkoon valtion virallisena kielenä. Nyt meidän kaikkien on aika yhdistää voimamme.
MAAMME koulutusjärjestelmä on perinteisesti menestynyt hyvin kansainvälisissä vertailuissa. Vuoden 1866 kansakoulu-uudistuksesta lähtien yhteinen pohjakoulutus on ollut jokaisen saatavilla säätyyn tai varallisuuteen katsomatta. Koulutusta laajennettiin tuolloin, sillä työvoiman ammattitaitovaatimukset olivat lisääntyneet teollistuvassa yhteiskunnassa.
Perussuomalaiset nuoret tekevät sen taas. Video, jossa lyödään raipalla henkilöä Tuomiokirkon portailla rinnastaen sen ruotsin kielen opetukseen on todella hävytöntä. Missä kulkee hyvän maun raja?
Hallitus osoittaa 10M€ varhennetun kieltenopetuksen kokeiluihin valtakunnallisesti. Ennen kaikkea tuen kohteeksi toivotaan muiden kuin englanninkielen (ja ruotsin) kokeiluja. Tavoitteena on varhentaa kieltenopetuksen aloittamista sekä ennen kaikkea laajentaa kielivalikoimaa ja parantaa kieltenopetuksen saavutettavuutta alueellisesti.
Min ärade partikamrat Osmo Soininvaara har satt igång diskussionen om svenskundervisning med sin tweet och sen i sin blogg. I hans åsikt borde man sluta med “tvångssvenskan” i Finska skolor.
Japanin kielen opetus päättyy Aalto-yliopiston kielikeskuksessa vuoden loppuun mennessä ja kielen viimeinen alkeiskurssi on meneillään. Aiemmin kielivalikoimassa luovuttiin italian kielen opetuksesta. Aalto-yliopistossa oli viime vuonna peräti 140 japanin kielen opiskelijaa ja kielikeskuksen johtokunnan opiskelijajäsenet ovat olleet johdonmukaisesti lopettamispäätöstä vastaan.
Virkistävää, opetushallituksen uusi pääjohtaja Olli-Pekka Heinonentuntuu järkimieheltä.
"Heinonen painottaa, että jokaisen digihankkeen pitää perustua oppimisen ja opetuksen saamaan hyötyyn. Ainoastaan silloin koulut tai Opetushallitus voivat mennä mukaan tiettyyn hankkeeseen.
– Ei niin, että ulkona rakennettua sovelluksia tungetaan väkisin kouluihin. Koulujen ei pidä tehdä samoja virheitä, joita on tapahtunut uuden teknologian käyttöönotossa muualla yhteiskunnassa."
Suomen saamelaisalueella eli Utsjoella, Inarissa, Enontekiöllä ja Sodankylässä annettava saamen kielten opetus toimii ajoittaisia ongelmia lukuunottamatta kohtalaisen hyvin, vaikka opettajista ja oppimateriaaleista pulaa. Rahoitus on kuitenkin kunnossa. Tilanne on aivan toinen saamelaisalueen ulkopuolella. Mikäli saamelaislapsi asuu kotiseutualueen ulkopuolella, voi olla että hän ei voi lainkaan opiskella saamenkieltä tai sen taso vaihtelee. Käytännössä tämä tarkoittaa, että yhä useampi saamelaislapsi jää luku- ja kirjoitustaidottomaksi äidinkielellään.
Iltalehden päivän meili herätti minussa monenlaisia ajatuksia. Palautteen antaja kummasteli yliopistojen ja korkeakoulujen säästöjä, joissa ei tunnu olevan lainkaan koordinaatiota tai järkeä ylipäätään.
Kirjoittaja oli erityisen närkästynyt Helsingin yliopiston ja Aalto-yliopiston säästöistä, joista hän nosti esiin japanin kielen kohtalon Suomessa. Helsingin yliopisto on ilmoittanut lopettavansa japanin kielen professuurin kokonaan ja samaan aikaan Aalto-yliopistosta loppuu japanin kielen opetus.
Kuivan asiallinen. Yleisen viihtyvyyden vuoksi poistan kaikki kommentit jotka säilyessään saattaisivat innostaa valkotakkiset noutamaan kommentoijan pehmustettuun huoneeseen.