*

Jaakko Häkkisen kuiva politiikkasivusto Kommentoin poliittisia aiheita puolueettomasti, liukuvan äänestäjän paikalta arvioiden.

Kirkkoherran mielipahasta ja Katumajärvestä

Kallion kirkkoherra Teemu Laajasalo on pahoittanut mielensä vapaa-ajattelijoiden tempauksesta pestä kaste pois Katumajärvestä tuodulla vedellä. Laajasalo käyttää tunnevoimaisesta närkästymisestä kertovia ilmauksia esimerkiksi virkkeessä: "Tällainen vapaa-ajattelijoiden performanssi on pikkusievää ja kiusallista jostain paitsi jääneiden nynneröiden piipitystä."

 Mutta nyt emme keskity Laajasalon loukkaantumiseen vaan sen syihin.

 

Katumajärven symboliikka

 Wikipedia: "Katumajärvi on erään tarinan mukaan saanut nimensä siitä, että ristiretkiaikaan väkipakolla kastetut hämäläiset pakottivat ruotsalaisen sotajoukon lähdettyä kiinniottamansa papin pesemään kasteensa pois."

 On toisarvoista, onko tarinalla tosipohjaa vai ei - tärkeintä on sen symboliarvo. Katumajärven symboliarvo sisältää käytännössä samat pääainekset kuin Lallin symboliikka:

 - Uskonnonvapaus

 - Itsemääräämisoikeus

 Tästä syystä nämä kaksi symbolia vetoavat nimenomaan sellaisiin suomalaisiin, jotka ovat vapautuneet kristinuskosta eli eivät ole kokeneet sitä omaksi uskonnokseen: uuspakanoihin ja uskonnottomiin/ateisteihin. Siinä missä Lallia voidaan "vain" kunnioittaa, Katumajärven vettä voidaan perimätietoon vedoten käyttää konkreettisesti kasteen poispesemiseen.

 

Laajasalo: "Tahatonta komiikkaa tietenkin syntyy siitä, että uskonnollisia toimituksia vastustava järjestää uskonnollisia toimituksia. Ja vielä yrittäen peruuttaa jotain joka ei ole peruutettavissa. Katekismus opettaa, että kasteen vaikutus ja merkitys säilyvät jatkuvasti."

 1. Vapaa-ajattelijat eivät vastusta uskonnollisia toimituksia vaan ajavat uskonnollisten ja uskonnottomien maailmankatsomusten tasa-arvoa:

 "Yhdenvertaisuutta kunnioittavan valtion tulisi arvostaa kaikkien vakaumuksia, myös uskonnottomien. Lainsäädäntö on rakennettava sellaiseksi, että evankelis-luterilaisen kirkon valtionkirkollisesta asemasta luovutaan. Vain siten kaikkia ihmisiä kohdellaan Suomessa yhdenvertaisesti."

 2. Kasteen poispeseminen ei ole välttämättä uskonnollinen toimitus. Se on toki rituaali ja voisi olla jopa seremonia, mutta sellaiset voivat hyvin olla uskonnottomia. Esimerkiksi uskonnottomilla on omia seremonioitaan nimiäisiä ja häitä varten.

 Kasteen poispeseminen on lähinnä psykologinen ja symbolinen toimitus: se on kannanotto, joka vaikuttaa henkilön omaan ja hänen samanmielisen yhteisönsä jäsenten mieleen täysin riippumatta siitä, onko henkilö uskonnollinen vai ei. Ei kai kirkkoherra kuvittele, että rituaalit, seremoniat ja symboliset toimitukset ovat uskovien, saati sitten yksin kristinuskovien omaisuutta?

 3. Kristillisen kasteen peruuttamattomuus on uskon asia, ei fakta. Varmasti jokainen uskonto katsoo edustavansa Totuutta, mutta koska niiden totuudet ovat keskenään ristiriidassa, tiedämme siitä, etteivät ne voi kaikki olla totta. On hyvin mahdollista, ettei mikään niistä ole totta. Niitä ei voi todistaa tosiksi, eli ne jäävät uskon asioiksi. Kirkkoherran olettaisi hahmottavan eron tiedon ja uskomuksen välillä, onhan hän kuitenkin saanut yliopistollisen koulutuksen.

 Jotain muuta maailmankatsomusta edustavalle kristinuskon kaste ei ole peruuttamaton. Siihen voidaan katsoa pätevän se maaginen logiikka, että se lähtee niin kuin on tullutkin: kaste voidaan pestä pois. Olipa teko "vain" symbolinen tai aidosti uskoon pohjautuva, kasteen poispeseminen voi olla psykologisesti ihmistä huojentava rituaali: hän saa henkistä etäisyyttä uskontoon, jota ei koe omakseen.

 

Jumalanpilkkaa?

 Kaiken tämän jälkeen minun on oikeasti mahdotonta ymmärtää, miksi ja mistä kirkkoherra Laajasalo niin mielensä pahoitti. Miksi hän koki vapaa-ajattelijoiden toiminnan hyökkäyksenä omaa uskontoaan vastaan? Ei kai hänen uskonsa ole riippuvainen siitä, mitä uskosta luopuneet siitä ajattelevat? 

 Millä perusteella uskonnottomien kasteenpesurituaali on Laajasalon mielestä "ihmisten uskon, Jumalan ja pyhän pilkkaamista"? Onko sekin kristittyjen pilkkaamista, jos joku lapsena ilman omaa suostumustaan kirkkoon liitetty suomalainen vaihtaa toiseen uskontoon? Esimerkiksi eräillä herätysliikkeillä on aikuiskaste, eli he eivät hyväksy aikaisempaa vauvakastetta. Onko aikuiskaste siis evankelis-luterilaisten vauvakastajien pilkkaamista?

 On positiivista kehitystä, ettei rikoslaissa enää ole nimitystä "jumalanpilkka". Sen tilalla on "uskonrauhan rikkominen". Valitettavasti muotoilultaan tämä rikoslain 17. luvun 10 § on turhan monitulkintainen, ja edelleen se sisältää kohdan: "Joka julkisesti pilkkaa Jumalaa tai loukkaamistarkoituksessa julkisesti herjaa tai häpäisee sitä, mitä uskonnonvapauslaissa tarkoitettu kirkko tai uskonnollinen yhdyskunta muutoin pitää pyhänä - - on tuomittava uskonrauhan rikkomisesta sakkoon tai vankeuteen enintään kuudeksi kuukaudeksi."

 Kaste on toki evankelis-luterilaisessa kristinuskossa sakramentti eli pyhänä pidetty toimitus. Mutta riittääkö todisteeksi loukkaamistarkoituksesta se, että muuan kirkkoherra päättää pahoittaa mielensä? Toivottavasti ei riitä! 

 Kuten edellä olen perustellut, kasteen poispeseminen on symbolinen ja psykologinen toimitus, jonka tarkoituksena ei suinkaan ole pilkata kristinuskon sakramenttia siten kuin vaikka saatananpalvojilla saattaa olla tarkoituksena. Kristinuskosta irtisanoutuminen ei tietenkään ole vielä uskonnon pilkkaamista.

 Uskonrauha-pykälä pitäisi joko muotoilla yksityiskohtaisemmaksi tai poistaa kokonaan, koska näköjään se rohkaisee uskovia perusteettomiin ylitulkintoihin.

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

8Suosittele

8 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (75 kommenttia)

Sami Vekkuli

Ihmiset länsimaissa ovat enenevissä määrin heräämässä todellisuuteen ja hylkäämässä taikauskon. Tämä pelottaa uskovaisia ja epätoivoissaan he taistelevat ilmiötä vastaan kynsin ja hampain. Pitää vain toivoa että he eivät taannu fundamentalismiin asti. Silloin jälki ei ole kaunista.

Käyttäjän suburbian kuva
Sini Lappalainen

Tässä oltiin kai korjaamassa yhtä taikauskoa toisella tai liikuttiin taikauskon sisällä.

Sami Vekkuli

Mielestäni käsiteltiin Ateistien kieli poskessa järjestämää kasteen poispesua ja uskovaisen raivokasta reaktiota vitsiin. Todellinen Ateisti ei näe kasteessa mitään merkitysta ja näin ollen mitään ei ole mitään "oikeaa" syytä poispesuun.

Käyttäjän jormamoll kuva
Jorma Moll Vastaus kommenttiin #3

#3

Saahan sitä yrittää kaikenlaista. Usko kehittyy ja ”sijaitsee” kylläkin pään sisällä. Ei se sieltä vedellä mihinkään lähde.

Onko Laajasalo (joka ei ole Kallion kundi, vaikka pitäisi) mennyt retkuun tässä asiassa. Tuollaisiin vedellä läträämisiin voisi suhtautua vaikenemalla. Vapaa- ajattelija tietävät reaktiot ja käyttävät niitä hyväkseen, saadakseen julkisuutta?

Kiva vitsihän se Katumajärven vesi on. Taitaa olla parempi mennä sinne uimaan ja katua syntejään itse kukin.

Sami Vekkuli Vastaus kommenttiin #8

Ja vastaavasti; ei se usko sinne pään sisälle vedellä mene.

Käyttäjän vilenin kuva
Aimo Remes Vastaus kommenttiin #14

Muistaakseni sanonta kuuluu, joka uskoo ja kastetaan, kuinka pieni lapsi voi uskoa mitään.

Kirkkoisät ovat tehneet lapsenkastamisesta, avioliittoon vihkimisestä ja ruumiin siunaamisesta "pyhiä Sakramenttejä" joita ei raamatustakaan löydy minkäänlaista totuuspohjaa.

Tietenkin näistä sakramenteistä on täytynyt aikoinaan myös maksaa, nyt nuo sakramenttimaksut kerätään veroina seurakuntaankuuluvilta jotka on lapsikasteessa jo liitetty seurakuntaan vanhempien tahdosta tai ymmärtämättömyyttään.

Jaakko Häkkinen Vastaus kommenttiin #3

Jätin ottamatta kantaa huumoriaspektiin, koska se on symboliikan kannalta merkityksetöntä. En osaa sanoa, kummasta kirkkoherra päättäisi loukkaantua enemmän: huumorimielessä tehdystä tempauksesta vai vakavammasta tempauksesta. :D

Käyttäjän jussikangasluoma kuva
Jussi Kangasluoma

Suomen kansa on aika perinne-, eli rituaaliorientoitunutta mutta toisaalta suhtautuu kokonaisuutena varsin välinpitämättömästi kysymykseen Jumalasta(27% uskoo kristinuskon Jumalaan). Tässä tempauksessa oli siinä mielessä mukava viesti, että pikkuhiljaa aletaan hoksaamaan, että kansamme syvät perinteet voivat elää vahvastikin ilman, että meidän täytyy tunnustaa jotain uskoa.

Kirkolle perinteiden ja rituaalien irtoaminen tunnustuksesta on varmasti vakava paikka, sillä väki ei juurikaan virtaa saleihin ilman ristiäisiä, häitä tai hautajaisia. Monista näistä juhlista on tullut teatteria, joissa pappien sanat ovat samassa asemassa kuin koristelu, harmonista taustahelinää.

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen

Kangasluoma on oikeassa. Kristityt ovat jokseenkin mustasukkaisia rituaaleistaan ja pyhinä pitämistään paikoista. Heillä on kuitenkin hieman lyhyt muisti. He eivät "muista" itse varastaneensa tai kopioineensa omat riittinsä pääasiallisesti muilta. Kasteenkin tausta on varsin laajalle jo muinoin levinneissä erilaisissa rituaalipuhdistautumisissa.

Jaakko Häkkinen

Kyllä, kirkko hyötyy siitä, että heillä on kansan silmissä monopoli elinkaariseremonioihin. Harva tavan tamppaaja tulee edes ajatelleeksi, että ilman kristillistä sisältöä voi kehittää aivan yhtä hienoja seremonioita - vain mielikuvitus on rajana.

Seuraava vapaa-ajattelijoiden kampanja voisikin lähteä tätä monopolia vastaan. Jotenkin näin:
"Haluatko maksaa satoja euroja vuodessa vain odottaessasi, milloin häät, nimiäiset tai vastaavat elinkaarijuhlat osuvat omalle kohdallesi? Juuri niin teet kirkon jäsenenä. Kyseiset seremoniat eivät kuitenkaan oikeasti liity kirkkoon mitenkään - voisit itse jopa suunnitella juuri sellaisen seremonian kuin haluat! Ja ilman kallista jäsenmaksua."

Kunhan tieto hiljalleen saavuttaa kriittisen levinneisyyden, syntyy lumipalloefekti. Siihen saakka kirkolla menee vahvasti.

Käyttäjän VillePaavolainen kuva
Ville Paavolainen

Jussi,Kirkko on pelinsä pelannut. Tosin ne jotka uskovat eivät edes kuulu tai ainakaan käy kirkossa. Silti ihmettelen tuota jatkuvaa 27%:a, jota syötät joka keskusteluun. Onko se vähäinen? Mielestäni se on melkoinen joukko. Siihen kun lisätään muslimit ym. niin ei se ihan mahdottoman mitätön joukko ole jok uskoo "satuolentoihin".

Käyttäjän jussikangasluoma kuva
Jussi Kangasluoma

Minusta on ainakin liioteltua sanoa, että Suomi on nykyään kristitty, luterilainen maa, jos vain 27% uskoo tuon aatteen keskeiseen oppiin. Sinä käytit puolestaan kirkon jäsenmäärää(70%) perusteena toisessa paikassa. Eikö se ole vähän harhaanjohtavaa kun kukaan alle 18-vuotias ei saa itsenäisesti edes erota kirkosta ja kansa ei usko kirkon keskeisiin oppeihin?

Mihin asiaan tuo 27% on melkoinen joukko?

Jaakko Häkkinen Vastaus kommenttiin #12

Uskovia varmasti on paljon enemmän, koska ihmisille usko toimii usein selityksenä. Pitäisikin erotella tarkemmilla kysymyksillä, ketkä:
- uskovat kristinuskon jumalaan (tuo 27 %)
- uskovat vähän sen tapaiseen jumalaan
- uskovat ihan toisenlaiseen jumalaa tai jumaliin
- uskovat puolipersoonalliseen tai persoonattomaan energiaan
jne.

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen

Olen tähän asti pitänyt Laajasaloa jopa jonkin verran tolkullisena uskovaisena. Nyt on muutettava käsityksiään.

Erityisen ihmeellisenä hänen pilkkasyytöksiään on pidettävä koska hän itse osallistuu ihmisten mielipiteiden pilkkaamiseen television parodiaohjelmissa. Jos hän olisi johdonmukainen, hän kieltäytyisi sellaisesta, yhtä harmittomasta ihmisten hauskuuttamisesta.

Toisaalta kasteen poispesemistä on pidettävä kai uskonnosta luopumisena. Ja leikkimielisenä sellaisena koska varsinainen luopuminen on jo tapahtunut ennen seremoniallista peseytymistä. Miten Laajasalon mielestä hänen harjoittamastaan uskonnosta luopuminen on uskonnon ja pyhän pilkaamista? Sellainen syytös voisi olla ollut jotenkin ehkä mahdollisesti perusteltavissa pakkouskonnon aikaan ennen 1/1 -23 voimaanastunutta uskonnonvapauslakia. Nykyään sellainen on yhtä hämmystyttävän arroganttia kuin m.m. ort.arkkipiispa Leon muutaman vuoden takainen avautuminen noidiksi pukeutuneiden lasten virpomisesta häntä loukkaavana pakanuutena. Näyttää kristityiltä löytyvän ahdasmielistä ja tosikkomaista ylimielisyyttä ihan lahkokunnasta riippumatta.

Jaakko Häkkinen

"Miten Laajasalon mielestä hänen harjoittamastaan uskonnosta luopuminen on uskonnon ja pyhän pilkaamista?"
-- Nimenomaan! Uskonrauha-pykälää pitäisi rajata sen verran tarkemmaksi, etteivät herkimpien mielensäpahoittajien omituiset tulkinnat osuisi enää määritelmän sisäpuolelle.

Käyttäjän jperttula kuva
Juhani Perttu

"Tällainen vapaa-ajattelijoiden performanssi on pikkusievää ja kiusallista jostain paitsi jääneiden nynneröiden piipitystä."

Jos vapaa-ajattelijoiden tempaus oli poikkeuksellinen, niin kyllä kirkkoherrankin kommentit olivat sellaista kieltä mitä ei kirkon johto ei yleensä käytä.

Käyttäjän VillePaavolainen kuva
Ville Paavolainen

Hyvä kirjoitus Jaakko! Tämä yksittäinen tapaus kertoo paljon luterilaisen kirkon - miksei uskovienkin - sekaannuksesta nyky maailman tilassa. Ei oikein tiedetä minne sännätä, joten säntäillään sinne tänne ja välillä jähmetytään paikoilleen. Uskonrauhan rikkomiseen tarvittaisiin aika isoja tekoja, mielestäni. Kasteen poispeseminen mielestäni huvittava, koska tuon tyyppisessä symbolisessa rituaalissa ollaan kyllä aika lähellä hengellisiä asioita, vaikka ei uskottaisikaan mihinkään

Käyttäjän suburbian kuva
Sini Lappalainen

Mun mielestäni pikkusievää ja kiusallista oli osuvasti sanottu mutta lauseen loppuosa kuulosti persulta.

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen

Pikkusievää ja kiusallista? Sievyyden pikkuisuus lienee n.s. makuasia mutta miten kyseinen toimitus oli kiusallista ja kenelle kiusallista? Laajasalolleko kiusallista? Ehkä hänen sitten olisi kannattanut pysyä poissa Karhupuistosta tuona aikana. Tilaisuuden järjestävän tahon kiusaantumisesta hän tuskin välitti tai välittää ja yleisä on aina voinut n.s. "äänestää jaloillaan" jos kiusaantuminen alkoi vaivata.

Epäilenpä, että Laajasaloa kiusasi kun vaparit olivat keksineet uudistaa vuosisatoja vanhan, Suvivirttäkin huomattavasti vanhemman suomalaisen perinteen hassunhauskaksi ohjelmanumeroksi taiteiden yöhön. Ilmeisesti Laajasalo on vain kateellinen vapareiden nokkeluudesta.

Käyttäjän vilenin kuva
Aimo Remes

Sini, oletko maamon tumma marja, syntymässä säikähtänyt, näet persukauhutkin kaikkialla ihmisten elossa.

Pertti Väänänen

Miksei Kalliom kirkkoherra valita myös baptisteista ja helluntailaisista?

Käyttäjän suburbian kuva
Sini Lappalainen

Koska kalliolaiset eivät ole äärioikeistoa.

Pertti Väänänen

Tarkoitin, että hellarit ja baptistit kastavat uudelleen jo kastettuja vähän samalla tapaa kuin nämä uuspakanat.

Käyttäjän suburbian kuva
Sini Lappalainen Vastaus kommenttiin #16

OK kieltämättä niillä on ainakin se yhteys.

Käyttäjän halaolla kuva
Hannu Ala-Olla Vastaus kommenttiin #16

Varmaan se ero, että kirkkoherran on pakko tunnustaa uskonnonvapaus nykyajassa, mutta hän ei halua myöntää sen tarkoittavan vapautta uskonnosta ja siksi uskonnottoman toimittama 'uskonnollinen' rituaali eroaa uskonnollisen suorittamasta vastaavasta.

Juuri tässä kiteytyy koko kirjoituksen esittämä ongelma mielestäni.

Käyttäjän suburbian kuva
Sini Lappalainen Vastaus kommenttiin #22

Se on kyllä mielenkiintoista että sekulaariporukassa joka siis esim tekee katumakasteen on osittain paljon enemmän kirkon yhteiskunnallista etiikkaa soveltavia henkilöitä kuin näissä poliittisissa lahkoissa. Siinä mielessä tämä reaktio oli outo ja kontraproduktiivinen.

Jaakko Häkkinen Vastaus kommenttiin #28

Hannu ja Sini, kommenttinne olivat hieman vaikeasti aukeavia, enkä tiedä liittyivätkö ne edes toisiinsa. :D Saa selventää, jos haluaa...

Käyttäjän suburbian kuva
Sini Lappalainen Vastaus kommenttiin #52

Ei liittynytkään Hannuun paitsi että ripustauduin häneen koska kuvansa on turvallinen.

Jaakko Häkkinen Vastaus kommenttiin #16

Pertti, on syytä erottaa uskonnottomat ja uuspakanat - jälkimmäiset ovat uskovia, mutta heidän uskontonsa ovat pakanallisia.

Sami Vekkuli

"Koska kalliolaiset eivät ole äärioikeistoa."

Olipas älykäs ja faktapohjainen kommentti. Olet varmasti ylpeä.

Käyttäjän suburbian kuva
Sini Lappalainen Vastaus kommenttiin #20

Minähän en ole keksinyt sanontaa Kallion kupla. Se on juuri äärioikeiston lyömä mitali.

Tarja Parkkila

Kaste aamuruskon helmassa....

Yksi kasteen merkitys rituaalina on se, kun ihminen päätää muuttaa elämänsä, eli korjata jos se huono on ollut, silloin vanha pestään ikäänkuin pois. Jotain pitäisi myös tunnustaa ja vapautua siten entisestä huonosta elämästä.

Kidutuksessa sitä käytetään niin, että pää painetaan veden alle, tunnusta, kerro tai kuole. Eli huku. Tuttu myös uskonnosta, jos ei tee parannusta hukkuu, menee kadotukseen.

Lapsikaste taas liittyy synnissä eli naisessa sikiämiseen ja muotoutumiseen maan alimmassa paikassa, eli kohdussa, kuin alkumeri. Tästä saastasta pitää pestä pois ja liittää kristuksen seurakuntaan, koska henki on nyt vedetty ja henki tulee joko isästä tai pojasta tai molemmista.

Mihin sitten perustuu se ajatus, että kohtu on maan alin paikka. Se perustuu Sioniin, tai Kuolleeseen mereen 'Jam hammalah', suolameri joka on maan alin paikka. Psalmissa sanotaan: 'Tämäkin on syntynyt siellä', eli Sionissa, se kumotaan kasteessa, kun synnytään hengestä, joka on omittu Isälle ja pojalle, eli uudelle uskonolle.
Psalmi Sionista: "Kaikki minun lähteeni ovat sinussa."

Myös krstinusko on syntynyt siellä, joten siitä ei pääse pois.

Myös jokainen isä ja poika on syntynyt naisesta, eikä pojasta tulee isää ilman naista.

Sami Vekkuli

"Yksi kasteen merkitys rituaalina on se, kun ihminen päätää muuttaa elämänsä, eli korjata jos se huono on ollut, silloin vanha pestään ikäänkuin pois. Jotain pitäisi myös tunnustaa ja vapautua siten entisestä huonosta elämästä."

Miten vastasyntynyt päättää mitään mistään, tai tunnustaa? Onko vauva niin "syntinen" ja paha että tarvitsee jonkin synninpäästön? Eihän vauva edes pysty tekemään tietoisia valintoja.

"Kidutuksessa sitä käytetään niin, että pää painetaan veden alle, tunnusta, kerro tai kuole. Eli huku. Tuttu myös uskonnosta, jos ei tee parannusta hukkuu, menee kadotukseen"

Uskonto rinnastetaan kidutukseen, tämän voin ymmärtää. Kidutus on muuten uskovaisten keksimää ja alunperin tehty "jumalan" nimessä.

" ...Tästä saastasta pitää pestä pois"

Eli nainen on saastainen... jep jep. Tämä on sitä kristillistä oikeamielisyyttä ja ainoaa oikeaa moraalia.

Käyttäjän halaolla kuva
Hannu Ala-Olla

"Mihin sitten perustuu se ajatus, että kohtu on maan alin paikka"

Minä ainakaan ollut kuullut koko ajatusta koskaan ennen.

Tarja Parkkila

19

Kuulehan Vekkuli, kun minä en ole kristitty, minä olen nainen, eli kristillisesti vajaa.

Sami Vekkuli

Jätä se "kristillisesti" pois niin alat olla asian ytimessä.

Tarja Parkkila

23

"Mihin sitten perustuu se ajatus, että kohtu on maan alin paikka"

Varmaan siihen, koska siellä uskotaan olevan pimeää. Tulla pimeydestä valkeuteen, liittyy myös uskoontulemisen vertauskuviin.

Käyttäjän pekkaroponen1 kuva
Pekka Roponen

Voiko vanhempansa haastaa oikeuteen tultuaan kastetuksi ilman valistunutta suostumusta?

Anna-Kaisa Korhonen

Vanhempien tehtävänä on välittää oma kielensä ja kulttuuriperintönsä lapsilleen.

On vain harvoja asioita, joita maamme valtaväestön kuuluva suomenkieltä puhuva vanhempi, oman positiivisen suhtautumisensa lisäksi, voi tietoisesti jättää siirtämättä lapsilleen.

Lapsi saa kasteen yhteydessä myös vanhempiensa valitseman nimen ja aivan ilman omaa, valistunutta suostumustaan. Käydäänkö kohta tästäkin asiasta oikeutta, mikäli lapsi ei täysi-ikäisenä satukaan pitämään vanhempiensa valitsemasta etunimestä? Toki nimensä voi täysi-ikäisenä vaihtaa, mutta voiko esimerkiksi omaa äidinkieltään muuttaa, ehkä tiettyyn rajaan saakka?

Mihin vedät rajan yhteiskunnan tarjoamien arvojen, vanhempien geneettisen perinnön ja arvomaailman sekä lapsen oman, vielä kehittyvän tietoisuuden välille? Entä jos satutkin syntymään vääränvärisenä?

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen

Ihmisellä tulisi kuitenkin olla oikeus ihan itse päättää liittyykö johonkin maailmankatsomukselliseen yhteisöön, ml. kirkkokunnat, vaiko ei.

Toisaalta kasteen poispeseminen on vanhaa suomalaista kulttuuriperintöä. Vanhempaa kuin moni kristillisenä meille tarjottu, esimerkiksi Suvivirsi ja koulujen jumalanpalvelukset.

Jaakko Häkkinen

Nimenantohan ei varsinaisesti liity kasteeseen - senhän voi tehdä ihan maistraatissakin. Kaste on vain kristittyjen seremonia kytkykaupattuna siihen byrokraattiseen paperityöhön. Siis:
- Maistraatti: nimenanto
- Kirkko: nimenanto + kasteseremonia

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen Vastaus kommenttiin #53

Nimenanto ei todellakaan liity kasteeseen. Sehän on initiaatioriitti jolla ihmisistä tehydään kirkolle veroa maksavia jäseniä. Nimen saa rekisteröityä maistraatissa ja sen päälle voio järjestää ihan oman mielensä mukaisia nimiäisiä. Jos oma mielikuvitus ei riitä, apuja saa vaikka http://www.pro-seremoniat.fi/.

Käyttäjän halaolla kuva
Hannu Ala-Olla

"Voiko vanhempansa haastaa oikeuteen tultuaan kastetuksi ilman valistunutta suostumusta?"

Haastaa varmaan voi, mutta jotta syyttäjä edes ottaisi jutun käsittelyyn, pitäisi pystyä osoittamaan aiheutettu vahinko ja luultavasti myös sen tahallisuus. Eli vähintäänkin hankalaa se olisisi.

Tarja Parkkila

Sivuaa kasteita......

Tämä on vähän säälittävää isä-oppia....ja pesuvettä...

Kun juutalaisilla oli puhdistautumisrituaalit, ( ritaali on kulttuuriin liittyvä tapa, ei jumalanpalvelus meno ) koskien esim, synnytystä.
Lapsen synnytyksen jälkeen, kuten myös kuukautisten jälkeen suoritettiin 'mikve' eli puhdistautuminen, pesu, koko pesu, ja niin edelleen. Jokaisen pitäisi tajuta mitä se tarkoittaa, kun pestään naama, kädet, tai pylly, tai koko vartalo, mutta ei.

Koska likaisuus sanotaan myös 'saastaisuus' lika /saasta, käsittivät Herrat kirkko- isät, että saastaisuus on yhtä kuin synti, josta puhdistuminen vaatii anteeksiannon papilta. Anteeksianto on se puhdistuminen. Ei sitä vedellä, vaan hengellä.
Niinpä äitien piti synnytyksen jälkeen hiippailla papin luokse nöyrinä pyytämään anteeksiantoa saastaisesta teosta, kuten synnytyksestä ja varsinkin siitä, että oli houkutellut miehen syntiin. Se perkeleen porttikäytävä, joka niin helposti vietteli jumalan kuvan, eli miehen.
Joissakin vanhoissa kotimaisissa elokuvissa vielä näkee tätä.

Juutalaisille naurettiin ja nauretaan evankeliumissa esim. käsien pesusta, koska eihän sillä nyt pääse taivaaseen, turhia perinnäissääntöjä, heh heh, on tyhmiä.
No ei varamaan pääsekkään, mutta se ei ole käsien pesun tarkoitus/pyrkimyskään, tarkoitus on pestä lika ja pöpöt. Terveenä on taivaallisempaa kuin sairaana.

Anna-Kaisa Korhonen

Pelkkä provokaatiohan tuo vapaa-ajattelijoiden viimeisinkin tempaus oli, samoin kuin heidän aikaisemmin järjestämänsä vastaavat tapahtumat. Muistamme hyvin Helsingin Vapaa-ajattelijoiden edellisen tempauksen, jossa pyrittiin vaihtamaan Raamattuja pornolehtiin. Toki kirkkoherra Teemu Laajasalollakin on oikeus närkästyä. Hänellekin kuuluu jopa mielipiteen vapaus. Aikaisemmin olemme saaneeet seurata vapaa-ajattelijoiden närkästymistä milloin mistäkin, kun he kokevat omaa uskonnottomuuttaan loukattavan.

-----

Blogisti kirjoittaa myös "Katumajärven symboliarvo sisältää käytännössä samat pääainekset kuin Lallin symboliikka:"

-----

Palataan tähän blogistin mainostamaan Lallia koskevaan symboliikkaan, joka on kovin rakas aihe "pakollisen" ruotsin kielen opetuksesta valittajille:

Vuonna 2001 Suomalaisuuden Liiton liiton silloinen puheenjohtaja Pentti Huttunen kirjoitti Suomen Mieli -lehteen kirjoituksen, jossa hän arvosteli suomenkielisille annettuja ruotsinkielisiä sukunimiä pitäen niitä Ruotsin ”miehitysvallan” aikanaan pakolla määrääminä. Pentti Huttusen kirjoituksen poleemisin lause oli: ”Vapaa suomalainen ei alistu vääryyksiin; hän tekee niin kuin Lalli eli surmaa sortajansa.” Pentti Huttusen kirjoituksen aiheuttaman kohun seurauksena "Suomalaisuuden" Liitolta poistettiin heidän aikaisemmin saamansa valtionavustus.

-----

Kieli- ja uskontofasistien, "vapaiden suomalaisten" parhaimpia ajatuksia olemme saaneet jo seurata Immos-kohun yhteydessä. Suoria uhkauksia ovat saaneet aikaisemmin maahanmuutto- tai kielikysymyksen yhteydessä myös ruotsinkieliset ja kaksikieliset julkisuuden henkilöt, sekä tietysti maahanmuuttajataustaiset suomalaiset yleensäkin. Blogit pursuavat aitosuomalaista vihaa muita suomalaisia, maahanmuuttajia tai vain eritavalla ajattelevia kohtaan.

-----

Netistä on tullut mielipidevainon sylkykuppi. Sinne puretaan kirjoittajien omaa huonoa oloa, oli sitten symbolisena kohteena koulujemme ruotsinopetus, yhteiskuntamme sallima positiivinen uskonnonvapaus tai vaikkapa vain maahanmuutosta käytävä yleinen keskustelu. Hyvin usein kaikki nämä asiat tunnutaan fanaatikoiden toimesta niputettavan yhteen ja samaan pakettiin.

T Piepponen

"Netistä on tullut...."

Mitä sitten? Pitäisikö yleinen paha olo poistaa vaikenemalla, vai jopa lopulta nyrkeillä sitten?

Se ei ole mikään yllätys, että suomalaisissa alamaisissa on liikaa kaikenlaisten pakkojen kannattajia.

Se että vapaa-ajattelijat ovat päästään kiinni kristinuskossa siinä määrin etteivät keksi tuottavampaa tekemistä on lähinnä huvittavaa, sillä vapaata ajattelua näissä ritualistisissa leikeissä ei ole havaittavissa mistään suunnasta katsoen. Pappien ulina taas on jokaiselle vapaasti ajattelevalle lähinnä vitsi, aina kun ne suunsa aukaisevat jumalansa loukkaamiskyvytöntä kunniaa puolustaakseen.

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen

Korhonen kirjoitti: "Toki kirkkoherra Teemu Laajasalollakin on oikeus närkästyä. Hänellekin kuuluu jopa mielipiteen vapaus."

Onkos joku koettanut Laajasalolta hänen sanan- ja närkästymisensä oikeutta viedä? Kuka ja missä sellaista on yrittänyt? Mutta toisaalta ei kai hän(-kään) ole vapaaasti päästeltyine sanoineen ja närkästyksineen arvostelun yläpuolella?

Korhonen kirjoitti: "Pentti Huttusen kirjoituksen aiheuttaman kohun seurauksena "Suomalaisuuden" Liitolta poistettiin heidän aikaisemmin saamansa valtionavustus."

Niin, avustus oli tarkoitettu siihen, että liitto antoi lipunkäyttöön liittyvää neuvontaa. Kun Huttunen käytti sananvapauttaan niin kosto tuli välittömästi vaikka hän ei millään tavoin puuttunut avustuksen piirissä oleviin asioihin. Tosin se toki peiteltiin siten, että suomalaisuudenliiton olisi pitänyt neuvoa myös ruotsiksi.

Korhonen kirjoitti: "Netistä on tullut mielipidevainon sylkykuppi. Sinne puretaan kirjoittajien omaa huonoa oloa, oli sitten symbolisena kohteena koulujemme ruotsinopetus, yhteiskuntamme sallima positiivinen uskonnonvapaus tai vaikkapa vain maahanmuutosta käytävä yleinen keskustelu. "

Korhonen on oikeassa, netissä todelle roiskuu kaikenlaista. Erityisesti näyttääisi roiskuvan silloin kun vastustajat niputtavat kaikkein älyttömimmät purkaukset aivan asiallisiin kommentteihin ja sillä yrittävät demonisoida kaikkia erimieltä kanssaan olevia.

BtW: uskonnonvapaus ei ole vain n.s. positiivista vaan myös n.s. negatiivista eli oikeutta olla uskomatta.

Jaakko Häkkinen

Anna-Kaisa, uskovat saattavat ilmeisesti nähdä tempauksen provokaationa, mutta miksi pitäisi? Saako siitä paremman vai huonomman mielen? Oma valinta...

Tietysti kirkkoherrallakin on oikeus närkästyä. Minä vain en ymmärrä sen syytä - eli MISTÄ hän pahoitti mielensä niin pahasti, että sortui epäkypsään verbaliikkaan? Kerro sinä, jos tiedät!

"Kieli- ja uskontofasistien, "vapaiden suomalaisten" parhaimpia ajatuksia olemme saaneet jo seurata Immos-kohun yhteydessä."
-- Yrität kääntää mustan valkoiseksi. Kumpikohan osapuoli on oikeasti kielifasisti: se joka haluaa antaa ihmisille valinnanvapauden vai se joka haluaa pakottaa muut opiskelemaan kieltään?

Miksi yrität siirtää syyllisyyttä syyttömille? Jos joku on esittänyt mielipiteensä Lallin seuraamisesta, miten se keneenkään muuhun liittyy? Ei minun mielestäni pidä surmata sortajaa. Älä siis yritä mustamaalata minua.

Suoria uhkauksia on saanut myös Olli Immonen perheineen, oi sinä pyhimmistä pyhin. Sinunkin "puolesi" on siis väkivaltafantasioivia fasisteja - saanen siirtää syyllisyyttä sinulle, kun kerran sinäkin teet niin?

Pakkoruotsia vastustetaan, koska se on perustelematon ja epäoikeudenmukainen, vapautta rajoittava kahle. Et sinäkään osaa perustella, miksi kaikkien suomenkielisten pitäisi osata juuri ruotsia.

"Hyvin usein kaikki nämä asiat tunnutaan fanaatikoiden toimesta niputettavan yhteen ja samaan pakettiin."
-- Olet siis fanaatikko, koska juuri niputit nämä asiat, vaikka tässä bloggauksessa käsiteltiin vain kasteen poispesemistä.

Jaakko Häkkinen

Anna-Kaisan niputusyritys on muuten aivan ohi maalin menevä. Yleensähän kansallismieliset vastustavat pakkoruotsia JA kannattavat kristinuskoa; heillehän vapaa-ajattelijat edustavat sitä "punavihreää kuplaa."

Mustamaalaamisyrityksesi meni siis pahasti ohi nyt, koska niputit asioita ihan eri lohkoista.

Käyttäjän suburbian kuva
Sini Lappalainen

Minusta ei mennyt ohi vaan selvensi.
Miksi se olisi muuten mustamaalausta? Se vaan rinnastaa asioita. Itsehän Lallin tähän toit. Jos sinä et olisi tuonut tuota kyseenalaista Lallikertomusta tähän se olisi mustamaalausta. Ei tartte kun katsoa ketkä tänään lallijuttuja pitää elossa. :D

Jaakko Häkkinen Vastaus kommenttiin #58

Sini, et taaskaan lukenut mitä kirjoitin:
"Anna-Kaisan niputusyritys on muuten aivan ohi maalin menevä. Yleensähän kansallismieliset vastustavat pakkoruotsia JA kannattavat kristinuskoa; heillehän vapaa-ajattelijat edustavat sitä "punavihreää kuplaa."

Anna-Kaisa yritti niputtaa minut siihen porukkaan, joka huutaa "koti, (kristin)uskonto ja isänmaa." :) Ohi meni se.

Käyttäjän suburbian kuva
Sini Lappalainen Vastaus kommenttiin #63

Mikä ihmeen saksalaistyylinen meisteri sä oikeen oot, sehr komisch, ' et taaskaan lukenut mitä kirjoitin'. Minä kato sanoin että ei mennyt ohi se Anna-Kaisan pitkä kommentti ja tarkoitin siltä osin kun tarkoitin ja myös ilmaisun.
Onko toi meistertyyli jotenkin ideologisesti valittu?

Jaakko Häkkinen Vastaus kommenttiin #66

Minä vain ilmoitin, että tapasi mukaan kommentoit lukematta ja ymmärtämättä muiden kommentteja. :) Todiste: kaikki aiemmat kommenttisi bloggauksissani.

Olisiko sinulla itse kirjoituksen aiheeseen mitään sanottavaa?

Käyttäjän suburbian kuva
Sini Lappalainen Vastaus kommenttiin #67

No voin poistua taas vaihteeksi kun en sovi koreografiaasi. Kiitos tämänkertaisesta.

Anna-Kaisa Korhonen

"Mikään totuus ei ole varmempi, riippumattomampi kaikista muista ja vähemmän todistamisen tarpeessa kuin tämä, että kaikki mitä on olemassa tiedolle ja siksi siis koko tämä maailma on vain objekti suhteessa subjektiin, havaitsijan havainto, sanalla sanoen, mielle." (Arthur Schopenhauer)

----------

Jaakko Häkkisen kuiva politiikkasivusto
http://jaska.puheenvuoro.uusisuomi.fi/

----------

Kirkkoherran mielipahasta ja Katumajärvestä
http://jaska.puheenvuoro.uusisuomi.fi/200643-kirkk...

RKP:n erikoinen tasa-arvokäsitys
http://jaska.puheenvuoro.uusisuomi.fi/200503-rkpn-...

Yksityiset rahalähetykset Suomesta ulkomaille
http://jaska.puheenvuoro.uusisuomi.fi/200438-yksit...

Rasisminvastaisessa julistuksessa piilee kytkykauppa
http://jaska.puheenvuoro.uusisuomi.fi/200297-rasis...

Pakkoruotsista opetusministeri Grahn-Laasoselle
http://jaska.puheenvuoro.uusisuomi.fi/200074-pakko...

Luetun ymmärtämisen oppitunti 3: Mitä Halla-aho sanoi
http://jaska.puheenvuoro.uusisuomi.fi/199956-luetu...

Tapaus Olli Immonen ja yliampujat
http://jaska.puheenvuoro.uusisuomi.fi/198922-tapau...

jne.

Jaakko Häkkinen Vastaus kommenttiin #59

Kertoisitko, Anna-Kaisa, mitä yrität todistaa? Helpottaisi kommenttisi ymmärtämistä.

Anna-Kaisa Korhonen Vastaus kommenttiin #64

"Kertoisitko, Anna-Kaisa, mitä yrität todistaa? Helpottaisi kommenttisi ymmärtämistä."

No helpotetaan, kun kauniisti pyydät.

Kristinusko oli so last season jo 1800 -luvulla, tunnettujen natsismin filosofian tukipylväiden ajattelussa. Mieti, mikä yhdistää Arthur Schopenhauerin, Ludwig Feuerbachin ja Friedrich Nietzschen ajattelua ja kuinka syvästi he myöhemmin vaikuttivat kansallissosialismin aatemaailman Saksassa? He siis olivat kaikki ateisteja.

"Anna-Kaisan niputusyritys on muuten aivan ohi maalin menevä. Yleensähän kansallismieliset vastustavat pakkoruotsia JA kannattavat kristinuskoa; heillehän vapaa-ajattelijat edustavat sitä "punavihreää kuplaa."

Tämän jälkeen voit keskittyä miettimään sitä, mitä yhteistä on kolmikolla Jaakko Häkkinen, Olli Immonen ja Jussi Halla-aho?

Aivan. Siis sen lisäksi, että myös he ovat kaikki ateisteja?

Kiitokset kommenteistasi.

Jaakko Häkkinen Vastaus kommenttiin #70

"Mieti, mikä yhdistää Arthur Schopenhauerin, Ludwig Feuerbachin ja Friedrich Nietzschen ajattelua ja kuinka syvästi he myöhemmin vaikuttivat kansallissosialismin aatemaailman Saksassa? He siis olivat kaikki ateisteja."
-- Argumentointivirhe. Se, että jotkut ateistit vaikuttivat natsismiin, ei tee kaikista ateisteista natseja.

"Tämän jälkeen voit keskittyä miettimään sitä, mitä yhteistä on kolmikolla Jaakko Häkkinen, Olli Immonen ja Jussi Halla-aho? Aivan. Siis sen lisäksi, että myös he ovat kaikki ateisteja?"
-- En minä ole ateisti vaan uuspakana. No, mikä minua yhdistää kyseisiin herroihin? Löytänet myös seikkoja, jotka yhdistävät sinua kyseisiin herroihin ja vaikka Maoon, Staliniin ja Hitleriin. Entä sitten?

Mitä järkeä tuollaisessa mielivaltaisessa assosioinnin avulla demonisoimisessa on? Saatko siitä jotain kieroa tyydytystä? Saako se sinut tuntemaan itsesi Paremmaksi Ihmiseksi, että lyttäät ja demonisoit muita?

Anna-Kaisa Korhonen Vastaus kommenttiin #71

Koti, uskonto ja isänmaa?

Kristinuskon vastaisuus on aina yhdistänyt fasisteja, huolimatta heidän muista ideologisista näkemyksistään. Kristinusko ei kuulu neofasistin työkalupakkiin. Kristinusko edustaa fasisteille halveksuttavaa laumasieluisuutta, rodullista rappiota, vierasta alkuperää olevaa uskontoa ja yksilön heikkoutta. Natsi-Saksassa kansallissosialismiin kuuluivat erottamattomasti germaaniseen mytologiaan liittyvät kansallisromanttiset ja uuspakanalliset teemat. Natsit ihailivat Saksan esihistoriallisia pakanauskontoja, saksalaisia muinaistarustoa ja myyttejä. Viralliseen käyttäytymisnormistoon poimittiin uusiokäyttöön germaanisesta muinaisuskosta uuspakanalliset riitit.

----------

Kristinusko edustaa neofasisteille alkuperäisten, oikeiden uskontojen tuhoajaa. Fasisteille kristinusko on väärien ihmisryhmien uskonto, sillä se kieltää myös rotuhierarkian, kansallisen alkuperän ja "oikean" kielen symbolisen merkityksen. Myös suomalaiseen uusfasismiin kuuluu uuspakanallisen mytologian, muinaistarustojen, suomen kielen ja myyttisten suomalaisten muinaissankarien ihannointi.

----------

Kristinuskon kaste pyritään uuspakanoiden toimesta jopa rituaalisesti pesemään pois "kristinuskon saastuttamasta" aidosta suomalaisuudesta. Suomalaisen neofasismin esiinmarssi herättää kanssaihmisissä lähinnä kiusaantuneisuutta. Kuten esimerkiksi Schaumanin suvussa, joka kokee Olli Immosen poseeraamisen uusfasistien myyttiseksi sankarihahmoksi korottaman Eugen Schaumanin haudalla suorastaan häpeällisenä.

----------

Lopuksi vielä kommenttini blogistin kysymykseen, mikä yhdistää Jaakko Häkkistä, Olli Immosta ja Jussi Halla-ahoa? Blogisti on jo itse vastannut tähän kysymykseensä, lukija tutkikoon rinnakkain näiden kolmen herran kirjoituksia.

Jaakko Häkkinen Vastaus kommenttiin #73

Anna-Kaisa, sinun täytyy todella pahasti pelätä toisin ajattelevia, koska pyrit niin jatkuvalla syötöllä demonisoimaan heitä. :) Toivotan onnea, että saat vakaumuksellisen itsetuntosi kuntoon niin ettei sinun tarvitse enää polkea ja haukkua muita pönkittääksesi omaa arvoasi.

Tuolla fasistinäkemykselläsi ei ole mitään tekemistä minun blogini kanssa. Paitsi se, että yrität mustamaalata minua aiheettomasti.

Löytyisiköhän sieltä Raamatusta jotain vinkkejä tuohon eheytymisprosessiisi...?

Käyttäjän heke kuva
Heikki Paananen

Katumajärvestä olisi tilaisuus kehittää kansainvälisestikin tunnettu matkailukohde seremoniatarjontoineen. Kasteenpesun lisäksi voisi olla tarjolla esimerkiksi mahdollisuus käsien-, jalkojen- ja rahanpesuun, talvella myös lumipesuun.

Käyttäjän Pekka Toivonen kuva
Pekka Toivonen

Kallion kirkkoherra Teemu Laajasalo voi järjestää vastavuoroisesti performanssin, joka taatusti tulee houkuttelemaan paikalle runsaasti väkeä. Performanssin keskeinen idea on esitellä kasteen antamia maagisia voimia uskovaisen käsissä.

"Menkää kaikkialle maailmaan ja julistakaa evankeliumi kaikille luoduille. Joka sen uskoo ja saa kasteen, on pelastuva. Joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen.

Ja niitä, jotka uskovat , seuraavat nämä tunnusmerkit: Minun nimissäni he ajavat pois pahoja henkiä. He puhuvat vierailla kielillä. He tarttuvat käsin käärmeisiin ja vaikka he juovat tappavaa myrkyä, se ei vahingoita heitä. He panevat kätensä sairaiden päälle ja nämä paranevat." ( Mark.16:15-18)

P.S. Evankelisluterilaisen uskon erikoinen piirre kasteen suhteen on ajatus vauvan omasta uskosta evankeliumiin ennen kastetta. Miten vauvan uskoa evankeliumiin arvioidaan ?

Käyttäjän halaolla kuva
Hannu Ala-Olla

Paras esimerkki sopivasta performanssista löytyy mormoneilta - kuolleiden kastaminen jälkikäteen.

Käyttäjän Pekka Toivonen kuva
Pekka Toivonen

Vatikaanista on myös kuulunut iloisia uutisia vauvoille.

Vuonna 2007 katolinen kirkko julkaisi omiin teologisiin tutkimuksiinsa perustuvan raportin , jonka mukaan "on vakavia perusteita toivoa, että kastamattomina kuolleet lapset pääsevät taivaaseen".

Käyttäjän halaolla kuva
Hannu Ala-Olla Vastaus kommenttiin #38

"kastamattomina kuolleet lapset pääsevät taivaaseen"

Niinhän ne ovat uskovat perustelleet jumalan käskyä tappaa vihollisen lapsetkin, eli että viattomina pääsevät taivaaseen.

Jostain se vika sitten vanhemmiten sikiää, eikä pelkkä kastekaan enää riitä vaan pitää tehdä ties mitä.

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen Vastaus kommenttiin #42

Minulle eräskin lähetyssaarnaaja kuitenkin erityisesti vakuutti, että lapsena tapetut ovat kuolemalla kuolemisensa ansainneet sillä a) he ovat saattaneet ehtiä jotain tehdä ja b) Jahwe kostaa isien pahoja tekoja. Siitä voisi päätellä, että taivasosa ei heilläkään ihan varma ole.

Käyttäjän halaolla kuva
Hannu Ala-Olla Vastaus kommenttiin #44

Kaksi moraalisesti arveluttavaa asia kristinuskon keskeisenä opinkappaleena.

Joku muu urhataan puolestasi jostain mitä et ole itse tehnyt.

Anna-Kaisa Korhonen

"P.S. Evankelisluterilaisen uskon erikoinen piirre kasteen suhteen on ajatus vauvan omasta uskosta evankeliumiin ennen kastetta. Miten vauvan uskoa evankeliumiin arvioidaan ?"

Ei pidä paikkaansa. Myös roomalaiskatolisessa kirkossa on käytössä lapsikaste. Kasteessa lapsi tunnustetaan symbolisesti kirkon jäseneksi. Usko evankeliumiin arvioidaan sekä evankelisluterilaisessa- että roomalaiskatolisessa kirkossa vasta rippikoulun jälkeen tapahtuvan konfirmaation yhteydessä, josta asianomaisella on mahdollisuus kieltäytyä.

Käyttäjän halaolla kuva
Hannu Ala-Olla

Aiempi käsitys katolisessa kirkossahan oli, että kastamattomana kuolevat vauvat menevät limboon odottelemaan Jeesuksen uutta tulemista, mutta nykyään vatikaani opettaa ettei limboa ole vaan kastamattakin kuolevat lapsen menevät suoraan taivaaseen.

http://usatoday30.usatoday.com/news/religion/2007-...

Käyttäjän Pekka Toivonen kuva
Pekka Toivonen

Mikä ei pidä paikkaansa ?

Ei katolisen kirkon lapsikaste sulje pois evankelis-luterilaisen kirkon lapsikastetta. Toisaalta on runsaasti sellaisia kristillisiä kirkkoja, joissa on käytössä aikuiskaste varhaiskristillisenä upotuskasteena.

Kasteessa lapsi liitetään yleensä kirkon tai seurakunnan viralliseksi jäseneksi. Kyseessä ei ole symboliikka.

Evankelis-luterilaisessa kirkossa on perinteisesti korostettu rippikoulun ja konfirmaation yhteyttä. Kuitenkin katekismuksen mukaan " ehtoolliselle voi osallistua, vaikka sen merkitystä ei täysin ymmärtäisikään". Mitä tässä yhteydessä tarkoittaa mainitsemasi arvio uskosta evankeliumiin ?

Käyttäjän pekkaroponen1 kuva
Pekka Roponen

Pääseekö syntejään katumaton masokisti taivaaseen kirkon oppien mukaan?

Käyttäjän Pekka Toivonen kuva
Pekka Toivonen

Pastori Antti Kylliäinen kirjoitti teologisen pamfletin vuonna 1997 : "Kaikki pääsevät taivaaseen".

Teos aiheutti ev.-luterilaisen kirkon sisällä runsasta polemiikkia ja Kylliäistä oltiin erottamassa virastaan harhaoppisena. Tuomiokapituli käsitteli asian ja pastori sai jäädä virkaansa.

Kirjan ideana oli, että Jumala armahtaa ihmisen tarvitsematta korvaukseksi sovitusta. Ilmeisesti ihminen voi joutua taivaaseen jopa vastoin omaa tahtoaan.

Käyttäjän pekkaroponen1 kuva
Pekka Roponen

Mutta masokistihan haluaisi ikuiseen kidutukseen...

Jaakko Häkkinen Vastaus kommenttiin #61

Varokaas pojat, ettei joku kirkonmies imaise palkopensasta sieraimiinsa! Tuohan on heidän näkökulmastaan selvästi pilkkaamista. :D

Käyttäjän vilenin kuva
Aimo Remes

Papit ja saarnamiehet rakastavat helvettiään kaikkein eniten.
Jumalahan tahtoo, että kaikki pelastuu ja Jumalantahto on yli pappien pelottelun.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset